Blue March

Darmkanker staat in de top 3 van wereldwijd voorkomende vormen van kanker. Helaas verloren in 2020 bijna 940.000 families een naaste aan deze kanker [1]

Ieder jaar staat maart (Blue March) in teken van de strijd tegen darmkanker. Met nadruk op het voorkomen, het belang van op tijdig opsporen en diagnose. Samen kunnen we het verschil maken!

Blue March Logo Pf

Wat kunt u doen om uw risico op darmkanker te verlagen?

Een gezonde levensstijl helpt om uw kans op darmkanker te verkleinen. Denk aan:

• Niet roken
  • Gezonde voeding
  • Voldoende lichaamsbeweging
  • Beperk het gebruik van alcohol

Symptomen van darmkanker

Vroege herkenning van darmkankersymptomen leidt tot snellere diagnose en betere behandelopties. Dit zijn de meest voorkomende symptomen:

• Bloed in of bij ontlasting/stoelgang
  • Bloedarmoede
  • Verandering in ontlasting/stoelgang
  • Buikpijn, gas, opgeblazen gevoel
  • Vermoeidheid en zwakte
  • Onbedoeld gewichtsverlies
  • Verminderde eetlust
  • Misselijkheid en overgeven

Maakt u zich zorgen? Neem dan contact op met uw huisarts.

Bevolkingsonderzoek

Het bevolkingsonderzoek is bedoeld om (voorstadia van) darmkanker zo vroeg mogelijk te ontdekken. Dat maakt de kans op een succesvolle behandeling groter. Doe mee als u een oproep krijgt. Vroege opsporing verhoogt de kans op genezing!

In België maakt Stop Darmkanker onder leiding van Dr. Luc Colemont zich sterk voor de vroegtijdige opsporing van darmkanker. Ook deze maand hebben zij niet stilgezeten en hebben ze heel wat acties opgezet omtrent dit onderwerp, klik hier voor meer informatie.

Wilt u meer informatie over het bevolkingsonderzoek, neem dan een kijkje op één van de volgende websites:

Meer informatie over darmkanker kunt u ook vinden op de website van Stichting tegen Kanker:

“Bewustmaking en preventie zijn de grootste wapens tegen darmkanker. Onze ambitie? Een positieve bijdrage leveren aan de zorg voor darmkankerpatiënten. Dit doet Pierre Fabre door de ontwikkeling van innovatieve geneesmiddelen, maar de grootste stap zit in preventie. Daarom ondersteunen wij deze Blue March van harte”

Wij werken samen met

Logo Biolizard